La ‘Hackovid’ dona un impuls a la tecnologia ètica per a la quarentena

“Tot granet de sorra compta” a l’hora d’encarar els reptes socials que planteja la pandèmia. Així ho pensa l’Humbert Blanco que, al costat del Marc Celeiro i el Pau Riba -d’entre 17 i 21 anys- aquest dimecres han recollit virtualment el primer guardó de la ‘Hackovid‘, un concurs d’aplicacions innovadores per trobar solucions als entrebancs del confinament i el post-confinament.

La proposta de Blanco, Celeiro i Riba és la plataforma Ajudem.cat, que facilita el voluntariat entre veïns. Així, la pàgina és un punt de trobada entre els qui volen ajudar i els qui necessiten un cop de mà, tenint en compte la proximitat geogràfica. I no només això. També ofereix informació i consells sobre la Covid-19 i compta amb una plataforma de videotrucades de programari lliure i de codi obert. “Hem utilitzat la infraestructura que tenim, de manera que els servidors són nostres i no suposa cap risc per a la privacitat”, subratlla Blanco a La Tecnòloga. I tot això ha estat desenvolupat en només 12 dies. “Hem treballat moltíssim i hem dormit poc”, admet. Però al final l’esforç ha valgut la pena i ara, gràcies al premi, el projecte compta amb 7.000 euros de pressupost.

Ajudem.cat facilita el voluntariat entre veïns.

La ‘Hackovid’, impulsada pel Departament de Polítiques Digitals i la Fundació i2CAT, amb el suport de la Mobile World Capital Barcelona, ha aconseguit reunir en aquesta primera ‘hackató’ -o sigui, una marató de persones vinculades a la informàtica- més de 300 participants i més de 50 mentors per fer realitat una seixantena de solucions tecnològiques per a fer més digerible la quarantena.

“S’han plantejat propostes genials i demostren que el sector tecnològic aporta un gran valor a la societat; ara més que mai”, afirma Blanco. Un valor que també ha subratllat el conseller de Polítiques Digitals i Administracions Públiques, Jordi Puigneró, durant la cerimònia virtual: “La crisi de la Covid-19 ha evidenciat fins a quin punt les tecnologies poden ser unes grans aliades no només per sortir de la crisi sanitària, sinó també per construir un futur amb més progrés i oportunitats”.

Tecnologia per a tothom

Enmig dels aplaudiments virtuals, també han rebut el premi de la Digital Future Society, dotat amb 5.000 euros, pel servei web i telefònic d’assistència tècnica voluntària ‘Nebots’, desenvolupat per Juan Irache i Lucía Román, que són programador i metgessa. La pàgina pretén posar en contacte gent gran amb dificultats per entendre temes tècnics d’informàtica amb voluntaris entesos aquests àmbits -els anomenats ‘nebots’-.

Irache explica a La Tecnòloga que la hackató ha servit per materialitzar una idea que ja existia abans d’arrencar la competició. “Tenim una piràmide poblacional cada cop més invertida i, per tant, no hi ha una persona jove que pugui ajudar a cada persona gran”, comenta. “La clau de Nebots -continua el programador- és que es basa en noves tecnologies però no requereix que els seus usuaris les utilitzin ja que poden, simplement, marcar un número de telèfon”.

Nebots és un servei web i telefònic d’assistència tècnica voluntària. NEBOTS

Una empenta a la reactivació del comerç local va ser una de les necessitats més votades per la ciutadania, durant la fase inicial, i també és allò que ha donat forma als projectes dels qui s’han fet amb el segon, el tercer i el quart premi de la Hackovid.

Coronatíquets, que s’ha endut 4.000 euros de pressupost, és un servei de tíquets per demanar hora per anar a les botigues i, d’aquesta manera, evitar que hi coincideixin més persones amb l’objectiu d’eludir aglomeracions i contagis. “Creiem que l’aplicació pot ser útil per estalviar patiment a molts petits comerços durant la desacceleració econòmica”, explica Tomàs Gea, que és enginyer electrònic. Ell i els seus companys d’equip -Toti Moragas, Marc Aymerich i Alex Párraga- formen part dels UPCoders, una associació de programadors de la UPC. “Amb l’ajuda de la nostra app, els petits comerços que s’han vist forçats a tancar podran tornar a obrir les botigues de forma moderada, reduint així els impactes econòmics que puguin patir”, afegeix Gea.  

Coronatíquets és un servei de tíquets per demanar hora per anar a les botigues. CORONATÍQUETS

Per la seva banda, Regalocal ha obtingut 3.000 euros per desenvolupar un servei web gratuït que permet comprar cupons de regal en comerços locals per poder bescanviar un cop aquests tornin a obrir.

Mentrestant, Trick-troc ha fet realitat una plataforma de comerç electrònic per promoure i millorar l’accessibilitat de la venda online i la distribució de productes de comerç local amb una finalitat social gràcies a una moneda virtual, el Troc, amb què es poden obtenir descomptes en comerços locals o fer donatius a entitats benèfiques de productes de comerços locals. Els ha valgut un premi de 2.000 euros.

El cinquè premi de la Hackovid ha estat per als creadors de l’Edukiapp, una aplicació d’educació a distància per a professors i alumnes d’Infantil i Primària.

La solidaritat es propaga

Tot va començar el 3 d’abril, amb una fase de participació ciutadana. Les 60 solucions que s’hi han plantejat donen resposta a alguns dels reptes més votats per la ciutadania d’entre les 175 necessitats socials identificades com aprendre des de casa, l’aprovisionament d’aliments, l’atenció especial a col·lectius de risc, tornar al mercat laboral, la solidaritat entre veïns o teletreballar.

Però la Hackovid és només una gota de la pluja d’esforços col·laboratius que s’han propagat amb la pandèmia. Alguns d’aquests projectes han agafat una dimensió exponencial des de la seva creació, com és el cas de Coronawhy, una organització de tecnòlegs voluntaris que treballen per fer digerible amb Intel·ligència Artificial la col·lecció d’articles científics vinculats a l’epidèmia per facilitar la recerca mèdica. D’altra banda, la setmana que ve la Comissió Europea acull una hackató per connectar la societat civil i tecnòlegs i inversors de tot el continent per desenvolupar solucions innovadores per combatre el virus que ha posat en pausa el món.