El 61% dels qui es dediquen a recomanar productes o serveis a les xarxes socials no firmen contractes amb les marques, segons una enquesta de la consultora Legaltech

L’ofici d’’influencer’ es consolida any rere any, però no ho fan al mateix ritme les seves condicions laborals. Per començar, a Espanya, la majoria de persones que es dediquen a influir potencials compradors a les xarxes socials no firmen contractes amb les marques quan fan una campanya publicitària. Concretament, són un 61,4%. De fet, només un 17,1% firma un contracte on s’hi especifiquen les condicions. La resta, ho fan ocasionalment. 

Això es despren de l’enquesta que ha fet Legaltech -una consultora jurídica especialitzada en noves tecnologies-, a 260 influencers del panorama espanyol amb més de 10.000 seguidors a l’Instagram, la majoria dels quals treballen regularment amb marques promocionant els seus productes o serveis a les xarxes socials. D’aquestes dades, Legaltech infereix que la inseguretat jurídica que envolta aquesta mena de prestació és “considerable”, que “quasi res està escrit amb un mínim de formalitat” i que, en general, les empreses mostren “certa deixadesa”.

Publicitat ‘low cost’

Aquesta inseguretat es tradueix, per exemple, en que més de la meitat dels Influencers no cobra una retribució econòmica per la seva feina i, d’aquests, només el 7% cobra només amb diners. Per norma general, les marques paguen amb espècies. Així, el pagament més utilitzat per les marques són els productes o serveis de la pròpia marca, segons responen un 50,4% dels enquestats; mentre un 41,1% són compensats amb un mètode mixt.

Segons l’estudi, doncs, a les empreses els interessa molt més pagar amb productes o serveis abans que amb diners: “El risc és menor, pot aprofitar-se’n més de l’influencer i, fiscalment, el rastre és molt menys evident”. A més, sovint la feina no és remunerada per dos motius: o bé perquè l’influencer només vol donar-se a conèixer i ho fa com un favor personal, o bé perquè, directament, una vegada feta la campanya, la marca no paga. Fins i tot un enquestat respon amb un: “Recomano i m’enganyen, no em paguen”. 

Així, mentre Charlize Theron cobra milions per anunciar un perfum, els influencers s’han convertit en l’opció ‘low cost’ dels anunciants, tot i que es tracta d’una professió a l’alça i, cada cop més, aquests treballadors són els dipositaris de la confiança de les marques per promocionar els seus productes.

Llegeix l’informe complet a Términos y Condiciones.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *